.
En català no és habitual utilitzar el sistema angloamericà de notació horària: s'anota i es diu les 11 h (i no les 11 a. m. o les 11 am) i les 23 h (i no les 11 p. m. o les 11 pm).
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (31.2.5.1)
[...]
estat convenient que es produïssin, un dels recursos que es pot utilitzar és l'infinitiu compost. Per exemple: Volies un gelat? Haver-m'ho dit abans!
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (34.4)
[...]
en els casos anteriors, en un registre formal serien preferibles altres solucions. Per exemple:
Com hi arribem en cotxe?
On menjarem?
Quan hem d'anar de vacances?
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (27.8)
[...]
. Finalment, en l'expressió per sempre s'usa preferentment la preposició per, perquè emfasitza la durada, tot i que l'ús de per a és admissible. Per exemple:
Se'n va anar per sempre més (millor que Se'n va anar per a sempre més).
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (19 [...]
(i no Aquest vi està molt bo).
Aquest any canviarem el cotxe, perquè és molt vell (i no ...està molt vell).
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (22.3.1.3b)
[...]
portera).
Li'ls vull portar (Vull portar els regals a Mònica demà).
Li les portaré dijous (Portaré les arracades al joier dijous).
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (8.4.3.3a)
[...]
. Per exemple:
Un gran nombre dels treballadors estan contents amb el conveni.
La majoria de convidats van marxar decebuts.
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (13.5.1.3a i 13.5.1.3b)
[...]
tracta d'una dislocació a l'esquerra com d'una dislocació a la dreta. Per exemple:
(De) llesta, ho era molt.
Hi va estar deu minuts ben bons, (d')inconscient.
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (33.3.2c, 16.5.2.2b, 18.6.3.1c, 18.6.3.1d i 19.3.4.2b )
[...]
les vuit i mitja. (8.30 h)
Són les nou menys quart. (8.45 h)
Són les nou menys cinc. (8.55 h)
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (31.2.5.1)
[...]
que. Per exemple:
Pels / per als alumnes, no deixes de ser un simple professor.
Què és per / per a tu menjar bé?
Per mi / per a mi que estan molt equivocats.
Font: Gramàtica de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (19.3.5.4c)
[...]